Ćwiczenia z psem na piłkach rehabilitacyjnych zyskują coraz większą popularność.

Moim zdaniem jest to aktywność którą powinno serwować każdemu psu, nie wymaga ani dużej powierzchni ani nazbyt wiele wolnego czasu. W podstawowym zakresie nie wymaga też ogromnej wiedzy ze strony właściciela, najprostsze ćwiczenia można wykonywać z psem samemu, a o tym jak to robić można poczytać w internecie a także oglądnąć filmiki instruktażowe tworzone przez profesjonalistów w tej dziedzinie. Jeśli zechcecie, mogę także opisać i nagrać jak robimy to my.

Ćwiczyć powinno się co najmniej 3-4 razy w tygodniu, choć najlepiej robić to codziennie. Są jednak osoby, które wykonują ze swoimi psami sesje na piłkach raz w tygodniu i twierdzą, że daje to wymierny efekt. Moim zdaniem, zupełnym minimum jest 2x w tygodniu.

 

Jakie są plusy ćwiczeń na piłce?
Pozwalają pracować nad równowagą i świadomością ciała u psa.
Wykonując odpowiednie ćwiczenia pracujemy nad rozbudową poszczególnych partii mięśniowych.
Pomagają rozciągać psa, dzięki czemu staje się on bardziej gibki i mniej narażony na kontuzje.

Z jakimi psami można ćwiczyć?
Ta forma aktywności nadaje się dla wszystkich psów. Można zacząć już z kilku miesięcznym szczeniakiem albo z kilkunastoletnim seniorem. Ważne, aby odpowiednio dobrać ćwiczenia (niekoniecznie na piłce ;)).  Szczególnie zaleca się taką formę ćwiczeń psom sportowym, szczególnie tym które obciążają w treningu tylko niektóre partie mięśniowe, aby wyrównać obciążenia. Coraz częściej stosuje się takie zajęcia w rehabilitacji psów po operacjach lub kontuzjach a także w przypadku psów z problemami ze stawami lub kręgosłupem. Dobrze wiedzieć, że szczególnie zaleca się tego typu ćwiczenia dla psów o dłuższych plecach – jak jamniki i bassety, ale także maltańczyki, które są zdecydowanie bardziej narażone na problemy z kręgosłupem!

 



Na początek warto zacząć od ćwiczeń bez sprzętu. Przechodząc do kolejnego etapu – ćwiczeń ze sprzętem,  potrzebujemy piłki rehabilitacyjnej – okrągłej lub „orzeszka” dobranej wielkością dla naszego psa, garść przysmaków i trochę cierpliwości. Pamiętajmy, że w pierwszej kolejności należy pracować nad komfortem u psa. Piłka nie może być czymś co przeraża naszego pupila, powinna się mu kojarzyć dobrze, szczególnie, że nienaturalnie  spięty pies nie będzie mógł prawidłowo ćwiczyć. Pierwsze sesje mogą trwać 1-2 minuty i tak jak wszystkie kolejne powinny zostać poprzedzone rozgrzewką, następnie stopniowo można wydłużać czas, jednak bez przesady. Nasze sesje nigdy nie przekraczają 10 minut, jednak ćwiczenia wtedy wykonujemy na różnych piłkach a także poduszce sensorycznej. Jeśli ćwiczymy na jednej czas maksymalny to 5-7 minut. Nasz sprzęt to piłka okrągła o średnicy 60cm, piłka orzech 80/40cm a także poducha sensoryczna o średnicy 33cm.

 

Dzięki aktywności na piłkach Fruzia powoli rozwija mięśnie, jest sprawniejsza a także ma większą świadomość wszystkich czterech łap. Dlatego szczerze polecam Wam zakup piłki lub przynajmniej poduchy sensorycznej i rozpoczęcie ćwiczeń ze swoim psem!

Jeden komentarz

Dodaj komentarz